POLECAMY RODZICOM KSIĄŻKI Z NASZEJ BIBLIOTEKI

 

KRZYCZEĆ, BIĆ, NISZCZYĆ. Agresja u dzieci w wieku do 13 lat - Joachim Rumpf

     Wszystkim nam – w domu, przedszkolu i szkole – zdarzają się sytuacje, w których zaskakuje nas agresja i przemoc obserwowana u dzieci. Często nie potrafimy jej zaradzić, gdyż nie rozumiemy powodów zachowań naszych pociech. Autor tłumaczy, czym jest zjawisko agresji, jakie są jej rodzaje i kiedy przeradza się ona w przemoc. Opis swój ilustruje przykładami z życia codziennego, by wskazać najprostsze, a zarazem najlepsze metody radzenia sobie z tym problemem u dzieci.

 

KIEDY RODZICE WYCHODZĄ ZE SKÓRY – Cornelia Nack

     Wszyscy rodzice chcą być naturalnie „dobrymi” rodzicami. Tym większa ogarnia ich niepewność, gdy muszą walczyć z uczuciem agresji albo też atakami złości na swoje dzieci. Niewystarczające przygotowanie do rodzicielstwa, nieodpowiednie oczekiwania, obciążające przeżycia z własnego dzieciństwa i zbyt mała wiedza na temat szczególnych potrzeb dzieci – to tylko niektóre powody tego, że dzieci doprowadzają rodziców do takiej złości, że „wychodzą oni ze skóry”. W tym praktycznym poradniku Cornelia Nack zachęca rodziców, aby stawili czoła własnej agresji oraz szukali nowych rozwiązań w radzeniu sobie z negatywnymi uczuciami.

 

NIE MA GŁUPICH DZIECI – Renate Fischer-Tietze

     Przyczyną zaburzeń w nauce nie jest głupota dziecka, lecz często podstawowe zaburzenia wynikające z ciężkich porodów bądź z wczesnych trudności w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem. Autorka pokazuje, jak, posługując się terapią, można pomóc tym dzieciom odzyskać zaufanie i wiarę we własne siły.

 

ROZWÓD W RODZINIE – Martin Herbert

     Separacja i rozwód rodziców to dla dzieci dojmujące doświadczenie. Często interpretują je one jako odrzucenie. Warto zapoznać się z książką, która wskazuje, jakie mogą być konsekwencje rozwodu i jego oddziaływanie na dzieci.

Autor pokazuje, jak pomóc zrozumieć dziecku zaistniałą sytuację, jak nauczyć je godzić się ze stratą oraz jak wesprzeć je, by mogło się ono czuć bezpieczne i szczęśliwe.

 

JA CHCĘ BYĆ PO PROSTU WAŻNY – Christina Buchner

     Książka uwrażliwia rodziców i wychowawców na informacje, które dzieci przekazują we właściwy im sposób i zwykle nieświadomie. Wiedza ta pozwala zrozumieć, co kryje się za ich niepokojącym zachowaniem. Autorka – doświadczony pedagog – na konkretnych przykładach objaśnia ukryty sens danego sygnału. Radzi także, jak postępować, by wspierać dziecko i nieść mu skuteczną pomoc w jego problemach.

 

JAK WYCHOWAĆ UTALENTOWANE DZIECKO – Geoff Lewis

     Ten praktyczny, pełen rzetelnych informacji i przystępnie napisany, poradnik pokazuje, jak się tego dowiedzieć oraz jak wychować dziecko obdarzone szczególnymi zdolnościami. Geoff Lewis doszedł do wniosku, że dzieci mają większą szansę na rozwinięcie talentu, jeśli ich predyspozycje w danym kierunku zostaną wcześnie rozpoznane i jeśli szkoła i dom będą ze sobą ściśle współpracować. Z tym poradnikiem stanie się to z pewnością łatwiejsze.

 

KAŻDE DZIECKO MA SWOJE MOCNE STRONY – Ch. Kaniak-Urban

     Poradnik dla rodziców i wychowawców. Dzieci różnie reagują w rozmaitych sytuacjach
i wykształcają swój własny styl życia
w zależności od swojego typu. Jest dziecko duszyczka, które po mistrzowsku potrafi wczuć się w innych, dziecko obowiązku, które chętnie się przydaje, dziecko przygód, które z odwagą i zdecydowaniem szuka osobistych doświadczeń oraz dziecko mądra głowa, które dąży do przyswojenia sobie wiedzy. Na wielu obrazowych przykładach autorka przedstawia cztery typy dzieci i pokazuje, jakich szczególnych pomocy potrzebują w nauce i przezwyciężaniu kryzysów. Książka stanowi bardzo cenną pomoc pedagogiczną dla rodziców, wychowawców i nauczycieli szkół podstawowych.

 

POKONAĆ DEPRESJĘ – Claudia Strauss

     Depresja może wywołać spustoszenie w każdym obszarze życia chorego. Kładzie się także cieniem na życie bliskich, doprowadzając ich do frustracji i poczucia bezsilności. Nie istnieje magiczna pigułka, ale dzięki naukowym osiągnięciom wiemy dzisiaj dużo więcej niż jeszcze dziesięć czy dwadzieścia lat temu. Rozwój środków psychofarmakologicznych (leków) i psychoterapeutycznych (sposób leczenia) następuje szybko. Analizuje się także metody alternatywne. Dzięki współpracy ze specjalistami w dziedzinie zdrowia umysłowego, wielu chorych ma szanse zniwelować objawy choroby. Należy zauważyć, że walka z depresją jest oparta na współpracy, która przynosi więcej korzyści, jeżeli włączają się do niej członkowie rodziny i przyjaciele.

 

PROSZĘ, NIE GAŚ ŚWIATŁA – Heike Baum

     Wiele dziecięcych lęków na pewnym etapie rozwoju jest czymś naturalnym, dlatego nie trzeba się nimi zbytnio martwić ani nadopiekuńczo chronić dzieci przed sytuacjami, które wywołują strach. O wiele lepiej jest odkrywać, skąd się biorą te lęki, by móc wspierać dzieci w ich konfrontacji ze strachem i w zdobywaniu odwagi i wiary w siebie. Niniejszy poradnik zawiera przejrzystą część informacyjną oraz wiele propozycji praktycznych zabaw, ćwiczeń i rytuałów, które z pewnością staną się cenną pomocą dla wszystkich rodziców i wychowawców.

 

JAK WYCHOWYWAĆ? Mądrze i z miłością – praca zbiorowa

     Kiedy nasze kochane maluchy zaczynają nas denerwować, wtedy większość rodziców jest bezradna. Autor tego luźno napisanego i bliskiego praktyki życiowej poradnika wyjaśnia codzienne problemy wychowawcze jako doświadczony ojciec rodziny i wykwalifikowany pedagog. Na często zadawane przez rodziców, wychowawców i nauczycieli pytania nie odpowiada on gotowymi receptami, lecz omawia w żywy, interesujący i zrozumiały sposób założenia i cele rozsądnego wychowania. Jest to zachęcająca i bardzo pomocna książka dla każdej rodziny.

 

JAK DYSLEKTYCZNE DZIECKO NAUCZYĆ CZYTANIA – B. Baumer

     Wszystkie dzieci dyslektyczne mogą się nauczyć czytać i pisać poprawnie – dzięki tej przystępnej, łatwej w użyciu i pouczającej książce, z której dowiesz się, w jakim tempie powinna przebiegać nauka, jak przezwyciężyć kłopoty dziecka ze skupieniem uwagi, ile ćwiczeń i powtórek wystarczy dziecku do zrozumienia i opanowania materiału, ile wyrażeń słownikowych można mu wpoić w ramach pojedynczej lekcji, ile stron dziennie zadać do czytania, pisowni ilu słów można go nauczyć przez tydzień, żeby dziecko nie robiło błędów ortograficznych w odrabianiu pracy domowej.

 

DYSLEKSJA – Wojciech Brejnak

     Książka, napisana przez specjalistę od wielu lat pracującego z dziećmi dyslektycznymi i ich rodzicami, dostarcza podstawowych informacji z pogranicza pedagogiki, psychologii i medycyny. Rodzice dowiedzą się, czy dysleksja to problem wieku szkolnego, czy też można ją rozpoznać już we wcześniejszym okresie życia, jakie są jej objawy i co robić, żeby uniknąć wielu błędów wychowawczych. Cennym uzupełnieniem są wskazówki, jak radzić sobie z trudnościami w szkole i jak współpracować z nauczycielami, a także adresy placówek psychologiczno-pedagogicznych.

 

DEPRESJA U DZIECI I MŁODZIEŻY – Jose Zorraquino

     Tematem niniejszej książki są zagadnienia pedagogiczne dotyczące dzieci dotkniętych depresją. Jak pomóc dziecku, które zaczyna wykazywać brak woli, które opuszcza się w nauce, jest drażliwe, ma niską samoocenę? Rodzice muszą zrozumieć, że nie jest ważne szukanie winnych, lecz okazywanie dziecku wsparcia i zapewnienie mu pomocy psychologicznej, którą często zostaje objęta cała rodzina.

 

STRES W SZKOLE – I. Galicka-Płachta

     Niniejsza książka przedstawia skuteczne metody neutralizacji stresu i uczy, jak przekształcać go w twórczą i pozytywną siłę. Podpowiada, jak zmienić swoje nastawienie, aby stres przestał nas niszczyć i zaczął pracować na naszą korzyść. Książka adresowana jest przede wszystkim do młodzieży. Jednak powinni ją także przeczytać rodzice i nauczyciele, aby lepiej zrozumieć młodych ludzi.

 

NAGLE WSZYSTKO ROZUMIEM – Sigrid Leo

     Autorka – doświadczona nauczycielka prowadząca od lat gabinet terapii zaburzeń w nauce i problemów szkolnych u dzieci – wychodzi naprzeciw tym zapotrzebowaniom. Jej interesujący i napisany z wnikliwą znajomością rzeczy poradnik wskazuje rodzicom i ich pociechom wyjście z kryzysu, a także wspiera ich przy pomocy szeregu prostych w realizacji strategii, które prowadzą do przerwania błędnego koła strachu i blokady.

 

 

Dodatkowe informacje